اخبارسیاسیجذاب ترین هااخبار آملاخبار مازندراناخبار ایرانسرگرمی

نفس های آخر قالیبافان بر ((دار ها )) // از نابسامانی طرح ادغام اتحادیه ها تا قطعی بیمه

نام و آوازه فرش دستباف ایران از گذشته های دور در بین جهانیان پیچیده است. هنر گره زدن تاروپودها در میان یکدیگر بیانگر تمدن و فرهنگ دیرینه ایرانیان در این زمینه بوده و هست.

قالیبافان کشور که فرهنگ ایران را رنگ می زنند و با آن نام آوازه ایران و هنر ایرانی را به سرتاسر جهان می‌رسانند این روزها در تنگنای اقتصادی به سر می‌برند و بیمه که پشتوانه‌ای برایشان محسوب می‌شود پس از بارها چالش اینبار نیز در را به روی بافندگان قالی دستباف ایرانی بسته است.

از آنجا که فرش دست باف یکی از مهمترین اقلام صادراتی ایران محسوب می‌شود و توسط دستهای پینه بسته ی افراد بافته شده و آنها با توجه به ذوق وخلاقیت هنری که دارند نقش می زنند اما آنطور که باید و شاید از این صنعت حمایت نمی‌شود. 

ظرفیت بالای فرش ایرانی در صادرات و قدرت مانور آن در بازارهای جهانی بر کسی پوشیده نیست اما برخی مشکلات گریبانگیر این صنعت پربازده و قدیمی شده است و چرخ این صنعت را از حرکت بازداشته است.  

قطع بیمه قالیبافان بزرگ ترین مشکل این قشر زحمتکش است

پیش از این مسئولان دلیل قطع شدن بیمه قالیبافان را عدم پرداخت حق بیمه ظرف مهلت مقرر و یا عدم اشتغال به شغل قالی بافی نام برده اند.  
آنها می‌گویند دشواری در شناسایی و بررسی اشتغال قالیبافان واقعی ؛به دلیل پراکندگی جمعیت از اهم مشکلات این نوع بیمه است اما قالیبافان این موضوع را بهانه ای برای تحت پوشش قرار ندادن بیمه میدانند.
 
با گذشت پنج سال از تصویب قانون بیمه قالیبافی در مجلس شورای اسلامی که قرار بود آرزوی دیرینه هزاران نفر از قالیبافان سراسر کشور را برآورده کند، نه‌تنها نتوانسته مشکل این افراد را که مستحق این بیمه هستند برطرف کند، بلکه فقط برای افرادی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند سودمند بوده است.

فرش از جمله حوزه هایی است که نقش بالایی در اشتعال بانوان ایرانی دارد و از دیرباز سهم بالایی در درآمدزایی خانواده های ایرانی داشته است.
صنعت فرش ایران که از قدیمی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور است همراه با برند جهانی دارای ارتباطات و پیوندهای مختلف با سایر بخش‌های اقتصادی است.

طرح ادغام سازی واحد های صنفی

این روزها طرح اد‌‌غام‌سازی واحد‌‌های صنفی از جمله مباحث د‌‌اغی به شمار می‌رود‌‌ که هنوز برای اهالی اصناف مطرح است. از یک سو برخی متولیان صنفی براین باورند‌‌ که اد‌‌غام واحد‌‌های صنفی به نفع نظام توزیع خواهد‌‌ بود‌‌ و عد‌‌ه د‌‌یگری نیز می‌گویند‌‌ که این طرح از سوی مهند‌‌س نعمت‌زاد‌‌ه اقد‌‌امی غیراصولی است. حال، د‌‌ر این باره متولیان صنف فرش از جمله افراد‌‌ی هستند‌‌ که د‌‌رباره اد‌‌غام واحد‌‌های صنفی د‌‌ل پری د‌‌ارند‌‌.

قالیبافان آملی اما از دردسرهایی که این طرح برایشان ایجاد کرد می گویند :
هر سه اعضای فعال در اتحادیه جزء خیاطان هستند و این کار ما را دچار مشکل کرده است و در صورت بروز مشکل و یا طرح سوالی ما را به آموزشگاه‌ها ارجاع می‌دهند و شرکت‌های تعاونی در ازای پولی که دریافت می‌کنند هیچ خدماتی به قالیبافان نمی‌دهند و این نارضایتی بسیاری از همکاران من را در پی شده است.

توجه به وضعیت بیکاری در کشور اگرچه مسئولان می‌توانند با اندک سرمایه گذاری در حوزه فرش با توسعه این صنعت برای بسیاری از جوانان کشور افراد اشتغال‌زایی کنند اما نه تنها به این موضوع توجه‌ای نمی‌شود بلکه در حال حاضر قالیبافان کشور که نیازمند بیمه سراسری هستند به فراموشی سپرده شده اند. 

بنابراین این مسئله قالیبافان را نگران آینده کاری خود می‌کند و موجب می‌شود که آنطور که باید و شاید امنیت شغلی نداشته باشند و اینگونه نقش‌های زیبا و جاندار زیر دستانشان رنگ می‌بازد. گفتنی است که سوءمدیریت در حوزه فرش دستباف، به آرامی این محصول که انعکاس هنر بکر ایران است را به سمت نابودی می‌کشاند.

پیام فلاح / آمل زیبا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا