اخبار

نشست خبری با حضور استاد مشایخی و جمعی از خبرنگاران

حدود یک ماهی از تشکیل ارکستر آمل به رهبری استاد نادر مشایخی می گذرد.
استاد مشایخی که سابقه رهبری ارکسترهای وین،برلین و همچنین ارکستر سمفونیک ایران را برعهده داشت هم اکنون با قبول رهبری ارکستر آمل وارد آمل شد تا یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ موسیقی آمل و مازندران را رقم بزند.

در همین راستا روز سه شنبه ۱۵ اسفند نشست خبری با حضور استاد مشایخی و جمعی از خبرنگاران برگزار گردید.

ابتدای جلسه با صحبتهای محمد حداد، بانی و مؤسس انجمن حامیان موسیقی و همچنین مدیر ارکستر آمل آغاز شد.

حداد ضمن تشکر از پیشکسوتان موسیقی شهر که از اوایل دهه‌ شصت تا به امروز، ارکسترهایی را رهبری کرده‌اند، حضور نادر مشایخی و انتخاب آمل جهت رهبری ارکستر را اتفاقی بزرگ در هنر این شهرستان بیان کرد و آن را نشان توانمندی موسیقی آمل در سطح کشور دانست.

همچنین اعلام داشت:
فراخوان جذب نوازنده در این ارکستر از هفته‌ های گذشته در فضای مجازی و کلیه آموزشگاههای موسیقی استان مازندران منتشر شده و نوازندگان بسیاری چه از آمل و چه از سایر شهرستان‌های استان و حتی از شهرهایی چون یزد و اصفهان، علاقه‌ی خود را به حضور در این ارکستر اعلام کردند.

وی سپس به بیان مشکلات این کار پرداخت و حمایت اهالی موسیقی و متولیان فرهنگی-هنری شهر را خواستار شد.

حمایت های مسولین و اصحاب رسانه یکی از مهمترین خواسته های محمد حداد بود.با توجه به اینکه تشکیل ارکستر در یک شهر میتوانند نماد بزرگ فرهنگی آن شهر باشد لذا حداد حمایت همه شهر و همه هنرمندان و مسولین را خواستار شد تا به نوعی این اتفاق در سطح کشور و حتی بین الملل به اسم آمل رقم بخورد.

در ادامه نادر مشایخی چهره نام آشنای موسیقی ایران و جهان، راجع به تشکیل ارکستر “متن باز” در شهرستان آمل به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از چنین اتفاقی در شهرستان آمل، کار در فضای موسیقی شهرستان‌ها را به جهت عدم ورود الگوهای غربی به مراتب بهتر از پایتخت دانست.

مشایخی گفت: من احساس می‌کنم جوان‌های ایرانی فردیت را کشف کردند و ما باید آن را تقویت کنیم تا به وحدت اقلیمی برسیم و این فقط با هنر امکان‌پذیر است.

این استاد موسیقی نام “متن‌باز” را ترجمه open source دانست و اینکه در چنین ارکستری از نرم افزار استفاده نمی‌شود، بلکه مانند لگو است که می‌توان با چینش آن در کنار هم به یک نتیجه مطلوب رسید و آن را در اختیار دیگران قرار داد.

مشایخی از واژه “رویداد شنیداری” به جای کنسرت استفاده کرد و دلیل این نامگذاری را نوع دیدگاه خود از موسیقی دانست که در مرحله اول شناخت، تفسیر و مشاهده شنیداری است؛ خصوصاً برای جامعه ایرانی که با مشاهده شنیداری درک می‌کنند.

همچنین نادر مشایخی در رابطه با دلیل انتخاب شهرستان آمل برای تشکیل چنین ارکستری گفت: من در شهرهای مختلف پیشنهاد کار داشتم، اما آمل یک شهر زنده است و سعی دارد حرف و صدای خود را به خارج منتقل کند و ارکستر در واقع می‌تواند زبان یک شهر باشد و این توانایی را من در هنر و فرهنگ آملی‌ها دیدم.

نادر مشایخی اشاره‌ای داشت به اینکه موسیقی را برای سرگرمی نمی‌داند، بلکه آن را راهی برای مشاهده و دیدار می‌داند و معتقد است در این راه باید ریسک کرد و دست به خلق و آزمایش راهکارهای جدید و فاقد الگوهای مشخص زد.

مراحل ابتدایی ایجاد ارکستر “متن باز” آمل به رهبری استاد نادر مشایخی با استقبال گسترده نوازندگان شهرهایی از مازندران و گیلان و برخی استان‌های غیرهمجوار از پانزدهم اسفند ماه آغاز شد.تمرینات از فرودین سال ۱۳۹۷ برگزار میگردد و تور کنسرت در کشور از تابستان ۱۳۹۷ شروع خواهد شد…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا