اخباراخبار آمل

محیط زیست آمل به کام معدن داران

از مسیر زیبای جاده چلاو می¬گذشتم برای روستای سنگ چال و خوشحال از دیدن این مسیر زیبا. بین راه به معادن جاده چلاو رسیدم. معادنی با نام¬های مختلف همچون بلبل خون. این معادن سالیان سال است که در تخریب طبیعت و کوه کوشیده اند. مساحتی بیش از 1000 هکتار با ارتفاع بیش از 500 متر از کوه را تراشیده¬اند و بعنوان شن و ماسه میفروشند. همانطور که در عکسها میبینید جنگل و درختان بتدریج در حال نابودیست و همچنان کوه در حال از بین رفتن.
این منطقه بیشتر به منطقه جنگی شبیه است که هر لحظه صدای پیکور همچون صدای دوشکا بر قامت نحیف طبیعت مازندران نفوذ میکند.
بوسیله نشستن گرد و خاک حاصل از سنگ شکن روی برگ درختان، درختان نحیف شده¬اند و با نفوذ گل و لای ماسه شورها به رودخانه¬ها، ماهیان نابود شده¬اند.
متاسفانه محیط زیست آمل توجهی به این امور ندارد و این معدن دارانِ سرمست، با پول حاصل از فروش شن و ماسه هر کسی را می¬توانند بخرند. آمل و مازندران با طبیعتش زیباست با درختان و کوه و رودخانه و ماهیانش. حق استفاده از این طبیعت برای همه ملت است نه فقط صاحب معدن چلاو.
چگونه شکارچیان را بخاطر شکار مجازات میکنند ولی صاحب این معدن را بخاطر از بین بردن محیط زیست و پناهگاه حیوانات هیچکاری نمیکنند؟
گاوها را بخاطر خوردن جوانه درختان از جنگل بیرون راندند ولی صاحب این معدن را بخاطر از بین بردن جنگل و درخت و پوشش گیاهی هیچکاری ندارند؟
همه باید دست در دست هم دهیم تا جلوی این نابودگران محیط زیست را بگیریم.
بنده کارشناس ارشد ژئوتکنیک هستم و از چند زاویه مختلف معادن این جاده را مورد بررسی قرار میدهم و امیدوارم مردم و محیط زیست آمل را از وضعیت نابسامان پیش رو آگاه کنم.
متن: اسد آقاگلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا