اخباراخبار مازندران

مازندران در انتقال خون به خودکفایی رسید/ آمل، بابل و ساری دارای بیشترین تعداد اهداکننده

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه شهرستان‌های آمل، بابل و ساری دارای بیشترین تعداد اهداکننده هستند، گفت: حدود چهار سال است که به خودکفایی رسیدیم و کمک‌کار استان‌های دیگر شدیم

 

 

به گزارش آمل زیبا ، اسماعیل پوریانی در نشست خبری به‌مناسبت هفته انتقال خون، اظهار کرد: شعار امسال هفته انتقال خون با عنوان «اهدا کننده خون مستمر بمان، نیاز اهدا خون همیشگی است» نام‌گذاری شد.

وی با بیان اینکه ایران در بحث انتقال خون با سایر کشورها برابری می‌کند، تصریح کرد: نجات انسان‌ها به‌وسیله تزریق خون با تجهیزات مختلف و قدیمی از دیرباز تاکنون ادامه داشته است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه گروه‌های خونی خاص در دنیا بیش از 100 مورد است که در کل گروه عام هستند، افزود: بسیاری از گروه‌های خونی جزء گروه‌های خونی نادر هستند.

این مسؤول با اعلام اینکه انتقال خون در مازندران در سال 1358 تأسیس شده است، گفت: به دلیل اینکه این استان دارای آمار بالای بیماران خاص بوده موجب شده که مازندران به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین استان‌ها در بحث انتقال خون شود که فرهنگ‌سازی و نوع‌دوستی مردم مازندران موجب شده پیشرفت خوبی در بحث انتقال خون شاهد باشیم.

خودکفایی انتقال خون مازندران طی 4 سال گذشته

پوریانی با بیان اینکه استان‌های سمنان، مرکزی و قم کمک کار مازندران هستند و در ایامی که کاهش مقدار خون انتقالی داشتیم این استان‌ها حامی بودند، افزود: حدود چهار سال است که به خودکفایی رسیدیم و کمک‌کار استان‌های دیگر شدیم.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها کسانی که برای بار نخست برای اهدای خون مراجعه می‌کنند فقط نمونه گرفته شده تا افراد از نظر سلامت کامل جسمی بررسی شوند که امسال در کشور ما نیز این طرح در بعضی از شهرها اجرا شد که سلامت خون، ضریب امنیت آن را بالا می‌برد.

مدیرکل انتقال خون مازندران اضافه کرد: این طرح اسفندماه سال گذشته در شهرستان تنکابن و بابل و به‌تدریج در خرداد ماه در تمامی شهرستان‌های مازندران به مرحله اجرا درآمده است که اگر شخص انتقال‌دهنده سالم باشد درخواست دوباره انتقال خون انجام شده و مراحل دیگر صورت می‌گیرد.

این مسؤول تصریح کرد: در روز ملی انتقال خون مصادف با 9 مرداد ماه یک‌هزار و 221 نفر برای انتقال خون مراجعه کردند و 961 نفر موفق به اهدای خون شدند که 120 نفر جزء بار اولی‌ها بودند که تنها نمونه گرفته شد که اگر سالم بود تماس برای اهدای خون گرفته می‌شود.

پوریانی ادامه داد: شاخص اهدای خون 27 به‌ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت بوده که در مازندران 42 در 1000 است همچنین این شاخص در مازندران نسبت به کشور که 53 درصد بوده 63 درصد است.

وی با اعلام اینکه حضور بانوان در عرصه اهدای خون تقریباً ضعیف است، اظهار کرد: به‌طوری‌که با حضور 44 هزار واحد خونی در چهار ماه اخیر تعداد بانوان 11 هزار نفر بود.

مدیرکل انتقال خون مازندران با تأکید بر اینکه تمام مراحل انتقال خون در مازندران همگام و مورد تأیید استاندارد کشورهای اروپایی است، افزود: پلاسمای شناور در خون افراد دارای تمامی فاکتورهای مهم هستند که بسیار ماده باارزشی است ولی ابزار فرآورده کردن آن در کشور وجود ندارد به همین دلیل در برندهای خارجی فرآوری می‌شود.

این مسؤول بیان کرد: در بحث فرآوری خون مطابق با استاندارد سلامت خونی ایران و همگام با کشورهای اروپایی پیش می‌رود.

پوریانی با اشاره به اینکه طرح مدیریت مصرف خون در ایران در حال اجرا است، اضافه کرد: همچنین در بحث تجهیزات اقدامات خوبی حاصل شده که بدون استفاده کردن مقدار بالای خون جراحی‌های مختلف انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه ارتباط و تعامل با بیمارستان‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها در حال اجراست، تصریح کرد: خون بافتی با مقدار زیادی سلول و فاکتور مهم بوده که وقتی وارد بدن فرد دیگری شده و عنوان ماده خارجی عمل کرده به همین دلیل مدیریت مصرف این ماده بسیار مهم است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه کیسه‌های اطفال در حال طراحی بوده که مقدار خون دریافتی 450 سی سی است، اظهار کرد: معمولاً این خون هفت تا 10 روز نگهداری می‌شود ولی قابلیت نگهداری آن تا 42 روز است و این خون‌ها در صورت نداشتن نیاز به شهرهای دیگر ارسال خواهد شد.

آمل، بابل و ساری دارای بیشترین تعداد اهداکننده

این مسؤول با اشاره به اینکه شهرستان‌های آمل، بابل و ساری دارای بیشترین تعداد اهداکننده هستند، ادامه داد: پایگاه‌های انتقال خون با توجه به تعداد اهداکنندگان در هر شهرستان و در طول هفته طی مدت خاصی در حال انجام خونگیری در شهرستان‌های مازندران هستند.

پوریانی در پایان گفت: با توجه به هر واحد خونی جان سه نفر را می‌تواند نجات دهد و همچنین وجود بیش از 4 هزار بیمار خاص در مازندران، توصیه ما به هم استان‌ها این است همانند گذشته ما را در این کار خداپسندانه یاری کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا