اخبار

علت افزایش تعداد متکدیان در آمل چیست ؟ / دکتر فولادی : بیش از ۹۰ درصد متکدیان آمل غیر بومی هستند.

((  علت افزایش تعداد متکدیان در آمل چیست ؟؟ ))
نویسنده : پیام  فلاح

شاید برای شما هم پیش آماده باشد که وقتی در یکی از خیابان های آمل قدم می زدید با شمار کثیری از متکدیان که اغلب آن ها زنان و کودکان هستند رو به رو شده باشید
افزایش تعداد متکدیان موضوعی است که بسیاری از شهروند های آملی را نگران آینده شهر خود کرده است .
در این گزارش ویژه به بررسی دقیق این معضل شهری می پردازیم .
 
متکدیانی که در سطح شهر ما آمل در حال فعالیت اند از دو گروه بومی و مهاجر تشکیل شده اند.
متکدیان مهاجر که درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند، عمدتاً زن بوده و بیشتر در حاشیه شهر زندگی می کنند که بعضی از آن ها  به دلیل مشکلات اخلاقی، عدم قید و بند به مسائل اجتماعی و سعی در کسب درآمد از راه های نامشروع مانند دزدی، اغفال و … آسیب های زیادی بوجود می آورند. متکدیان بومی که درصد کمتری به خود اختصاص داده بیشتر مرد و دارای معلولیت می باشند.

معضلی به نام متکدیان غیربومی در آمل

به گفته شهرام رضایی ، روابط عمومی مرکز ساماندهی متکدیان آمل ، بیش از ۹۰ درصد متکدیان در آمل غیربومی هستند که همه ی آن دارای بیماری اعتیاد می باشند.
رضایی هم چنین تصریح کرد : متکدیان به دو دسته نیازمند واقعی و افراد سودجو تقسیم می‌شوند که سودجویان راه نامناسبی برای درآمد برگزیده‌اند و هیچ ابایی از اینکه ایجاد این معضل به حرفه آنان تبدیل شده است ندارند.
رضایی درمورد دلیل افزایش این افراد در سطح شهر آمل گفت :
در سال های اخیر با ایجاد مراکز سامان دهی در شهر های همجوار آمل نظیر بابل ، محمود آباد و … سبب شده تا متکدیان از آن شهر ها طرد شوند و به سمت آمل که شهری بدون هیچگونه نظارتی بر این افراد بوده است هجوم آورند .

اجرای طرح جمع آوری متکدیان در آمل

تاکنون حدود ۹۰ متکدی از سطح پارک ها، معابر، داروخانه ها و دیگر اماکن جمع آوری شده که 90 درصد این افراد غیر بومی هستند.
دکتر فولادی ، مدیر مرکز سامان دهی متکدیان آمل با بیان اینکه با اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان خیلی از آسیب ها را می توان شناسایی و برای رفع آنها اقدام کرد گفت: پس از جمع آوری این افراد، مشخصات آنها ثبت و تفکیک می شود.
وی با اشاره به اینکه اتباع بیگانه و افغان ها طرد می شوند افزود: تردد کودکان کار اتباع بیگانه برای کسب درآمد در اماکن عمومی ممنوع است و نیازمندان واقعی به بهزیستی و کمیته امداد معرفی می شوند و غیر نیازمندان نیز که مجرم هستند با تذکرات قانونی و اخذ تعهد از آنها رها می شوند اما در صورتی که دوباره به این کار بازگردند پیگرد قانونی دارد .
وی گفت: مردم باید آگاه شوند که کمک به مسکین، فقیر و در راه مانده ثواب دارد نه افرادی سودجو و سوء استفاده گر هستند.
دکتر فولادی همچنین بیان کرد: با فرهنگسازی و آگاه سازی مردم، قدم بعدی کار مبارزاتی است که جوابگو است.
به امید روزی که آمل هم مانند تبریز ، شهری بدون متکدی باشد.
نویسنده : پیام فلاح
عکس : هستی محمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا