اخباراخبار آمل

خطبه دوم حجت الاسلام حمیدرضا شکری در نماز جمعه 14 مهرماه 96

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه لاریجان : 14 مهرماه 96 و به نقل از آمل زیبا :

 

متن خطبه دوم حجت الاسلام حمیدرضا شکری “امام جمعه وقت لاریجان” به شرح زیر بوده است.

یا الله,

خطبه دوم:
توصیه می کنم به تقوای الهی و دوری از محرمات.

أهمیت نمازجمعه در اسلام:

حضرت موسی زمانی که موفق به مناجات خدا شد از خداوند پرسید که خداوندا امت پیامبر آخرالزمان چه برتری نسبت به دیگر امت ها دارند؟
پاسخ شنید ده برتری وجود دارد ؛ حضرت موسی از خداوند متعال خواست که این 10 فضیلت را به او بگوید تا او هم آنها را به بنی اسراییل برساند. خداوند فرمود که آن ده خصلت: نماز، زکات ، روزه ، حج ، جهاد ، قرآن ، علم و از جمله نماز جمعه است. خداوند به برکت پیامبر و آل او ، نماز جمعه را برای برکت آفرینی به امت اسلامی مقرر فرمود. ما در دعای نماز عید فطر می خوانیم که این نماز به برکت پیامبر (ص) و آل او مقرر شد و در خصوص نماز جمعه هم همینطور است تا این امت ارتقای درجه پیدا کنند.

از مناسبتها:

ورود اسیران اهلبیت امام حسین (ع) به کوفه و حرکت آنها از کوفه بسمت شام در 19 محرم سال 61 ه.ق
یکی از عوامل قابل تأمل در مدیریت اوضاع توسط اهل بیت (ع) قدرت منطق آنان است . بنی امیه برای خود یک نوع تفکر و اندیشه و مبنای فکری داشتند و اهل بیت (ع) که در مقابل آنها قرار دارند نیز برای خود یک منطق و اندیشه و سیره و روشی دارند . وقتی که این دو منطق در مقابل یکدیگر قرار می گیرند وجدان های بشری می توانند تشخیص دهند که کدام یک از دو منطق برتر است و یا کدام یک از منطق ها فروتر از آنچه است در اذهان مردم جلوه می کند. اهل بیت (ع) سعی کردند این دو منطق را به رخ مردم بکشند .
اهل بیت (ع) از عامل حقانیت و مظلومیت خود در مقابل دشمن به خوبی استفاده کردند . امام سجاد (ع) فرمود وقتی که مردان اسیر ما را با ریسمانی بستند و در مجلس یزید آوردند ، گفتم که ای یزید به من اجازه می دهی سخنی بگویم ؟ یزید گفت : بله اما سخن بیهوده نگو . حضرت (ع) فرمود : آیا جایگاهی که من در آن قرار دارم جایگاهی هست که حرف بیهوده در آن بزنم ؟ یزید گفت : سخنت را بگو . حضرت (ع) فرمود: اگر پیامبر (ص) اینجا بود و ما اهل بیت (ع) را در غل و زنجیر می دید چه می کرد ؟ در آن مجلس یک عالم یهودی نشسته بود و به یزید گفت : این جوانی که دست و پاهایش را بسته اید کیست ؟ یزید گفت : او فرزند همین سری است که اینجا قرار دارد! مرد یهودی گفت: صاحب این سر کیست ؟ گفت: حسین ابن علی (ع) است . مرد یهودی پرسید: پدر و مادر او چه کسانی هستند ؟ یزید گفت: پدرش علی ابن ابی طالب (ع) و مادرش فاطمه بنت رسول ا… (ص) است . مرد یهودی گفت : عجیب است شما به چه جهت این جرأت را پیدا کرده اید که سر فرزند پیامبر خود را بِبُرید در حالی که چندان از زمان پیامبر خود فاصله نگرفته اید ؟! به خدا قسم اگر نواده های موسی (ع) با دهها واسطه در میان ما بودند ما به مانند خدا او را پرستش می کردیم .
حضرت زینب (س) خطبه‏ اى را هم در شام و در مجلس یزید و در بین کارگزاران حکومتى او ایراد نمود. در این خطبه بر خلاف خطبه کوفه که مخاطب آن به‏ طور مستقیم مردم بودند ، به یزید حمله مى ‏کند و تصویرى از نبرد حق و باطل و رویا رویى خاندان نبوت با خاندان اموى ارائه مى ‏کند. حضرت زینب (س) در این خطبه نهضت حسینى را به کمال رساند و اصول مبارزاتى و انقلابى قیام عاشورا را براى جهانیان تبیین نمود. خطبه ‏اى که در واقع متمم نهضت امام حسین (ع) است. در این عصر شهادت شهید حججى و امثال ایشان را هم‏ چنان در رأس گفتمانهاى انقلابى و عاشورایى و در امتداد نهضت عاشورایی باید بدانیم. تبیین زیبائیها و ظرفیتهاى ناشناخته عاشورا را شهدای گرانقدر ما به نمایش گذاشتند!
در سالهاى اخیر و با گسترش دایره هجوم فرهنگى غرب و سبک زند گى غربى ، بارها و بارها رسانه ‏ها و مراکز تبلیغى دشمن سعى کرده‏اند که تفوق فکر و فرهنگ غربى را بر نسل جوان ایرانى به رُخ بکشند و به تبع آن برخى از دوستان دلسوز اما نا آگاهِ داخلى نیز مدعى شده‏اند که اهداف انقلاب اسلامى در میان نسل جوان ایرانى جایگاهى ندارد. این‏ ها با تکیه بر شواهدى از دنیا طلبى و رفاه ‏زد گى یا فساد و تباهى در میان جوانان و گرایش به مُدها و رفتارهاى غیراسلامى ، مدعى مى ‏شدند که تحقق اهداف انقلاب با کمبود نیروى جوان مواجه خواهد شد. اما این تصور دقیق و درست و کاملى از واقعیت نسل جوان امروز نیست ! شهادت شهید حججى و اقبال عمومى دلهاى مردم به این شهیدِ راه خدا و گرایش قلبىِ جوانان به راه و منش او نشان داد حمایت از آرمان ‏هاى انقلاب در جوانان امروز زنده است و این یکی از هنرهای عاشورا و قیام زینبی (س) است.

از مناسبتها:

روز نیروی انتظامی؛

هفته نیروی انتظامی هفته ای که است مردم ما باید به زحمات و تلاش هایی که در نیروی انتظامی در بخش های مختلف انجام می شود نگاه ویژه ای بیاندازند . مبادا به راحتی از کنار آن بگذرند برای اینکه عزیزان در نیروی انتظامی امری را انجام می دهند که در نزد خدا بزرگترین امر است و آن نعمت امنیت است ! اگر کسی به شما تعرض کند به اولین کلانتری در شهر خود مراجعه می کنید . در آنجا مشکل خود را مطرح می کنید و برادران نیروی انتظامی پیگیری می کنند . آنها سعی می کنند با تلاشهای خود امنیت را برای جامعه فراهم کنند و جامعه نیز باید قدردان این نعمت باشد . من به سهم خودم و از جانب شما نمازگزاران از زحمات و تلاشهای برادرانم در نیروی انتظامی صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .
البته آنها هم باید قدردان این نعمت الهی و جایگاه بزرگی که خدای متعال به آنها مرحمت کرد باشند. باید این نعمت را گرامی بدارند و از این فرصت برای ایجاد امنیت همه جانبه استفاده کنند . همانگونه که فرماندهی محترم نیروی انتظامی بخش لاریجان در سخنان قبل از خطبه فرمودند خطرات بسیاری در این زمینه وجود دارد . دشمن در صدد است هجمه سنگین و گسترده ای را متوجه جلوه های امنیت در کشور ایران بکند . این عزیزان هم قطعا انجام وظیفه می کنند. امیدوارم که خدای متعال بر توفیقات آنها بیش از پیش بیفزاید.

در پایان:

منطقه لاریجان از ظرفیتهای بسیار بالایی برخوردار است و ضرورت دارد مسئولان امر به این منطقه نگاه ویژه ای بیندازند. در چنین فصلی که سرما و برف و باران باعث انسداد جاده و راههای مواصلاتی می شود بر خود لازم میدانم از زحمات پرسنل راهداری و پلیس راه و مخصوصا از جناب مهندس مقدم بخشدار سخت کوش و پرتلاش و پُر انرژی بخش لاریجان که با مدیریت صحیح و بموقعِ خود، جهت رفع مشکل مردم کار می کنند تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشم. اما مسایل اینچنینی نشان از عدم زیر ساختها و عدم توجه کافی به این بخش است. قطع مکرر برق افزون بر ۲۴ ساعت و نیز قطع برنامه های صدا و سیما با داشتن دو شهر و بیش از ۸۰ روستا و آبادی ، کمبود امکاناتِ کار و عدم بستر مناسب برای ایجادِ شغل جهت توسعه مناطق روستایی در هفته ای که بنام روستا و عشایر است آنهم در منطقه ای که نام دو شخصیت و دو قوه مجلس و قضائیه و شخصیتهای بارز علمی و فرهنگی و سیاسیِ دیگر را به همراه دارد اصلا زیبنده منطقه لاریجان نیست!
بسته شدن جاده هراز با این مدت طولانی و تعیین ساعتهای رفت و آمد از آمل به تهران جهت تعمیرات جاده ای خسارتهای بزرگی را به بخش اقتصاد و کسب و کار کاسبان منطقه از جمله صاحبان رستوران ها وارد می سازد. مشکلات بسیار فراوان است از جمله نداشتن یک بیمارستان بزرگ و مجهز در منطقه ؛ اگر کسی مریضی سختی گرفت یا خدای ناکرده در این جاده تصادف تأسف باری صورت بگیرد تا اورژانس بخواهد این مریض را بسمت آمل یا رودهِن و تهران ببرد ممکن است از شدت جراحت بمیرد! لذا می طلبد کارشناسان امر مخصوصا نماینده بسیار با عظمت و قدرتمند و شجاع و مدیر و مدبّر و شریف مردم لاریجان و شهرستان آمل جناب دکترعزت الله یوسفیانِ مُلّا که الحق والانصاف تلاشهای شبانه روزی ایشان جهت آبادانی و رفاه مردم شهرستان و منطقه زبانزد عام و خاص است به مسایل این بخش توجه بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا