اخبارسیاسیجذاب ترین هااخبار آملاخبار مازندراناخبار ایرانسرگرمی

آمل زیبا گزارش می دهد : عزاداری یا خودنمایی ؟؟!! (( چرا در این ماه آرایشگران بیشترین سطح درآمد ،لوازم آرایشی بیش ترین میزان فروش را داراست ؟؟)) ((بررسی و اسیب شناسی این بحران فرهنگی در ماه محرم ))

آمل زیبا گزارش می دهد :
عزاداری یا خونمایی ؟؟
طبق بررسی های انجام شده
زنان و دختران جوان استفاده از لوازم آرایشی را جز لاینفک زندگی خود می‌دانند و این تمایل باعث شده کشورمان تبدیل به سومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان شود
جالب تر از همه این است که این لوازم در ایام محرم بیشترین میزان فروش خود را در طی سال دارد
حال برای شفاف سازی بیشتر این موضوع و این هنجار به سراغ چند نفر از آرایشگران شهرمان رفتیم و با آن ها مصاحبه کردیم
از آن ها پرسیدیم : بنظر شما هدف و دیدگاه افرادی که در این شب ها به شما مراجعه می کنند و از شما می خواهند که مدل های عجیب و به قول خودشان مد ، برایشان بزنید چیست ؟؟
یکی از ارایشگران مرد شهرمان در این باره می گوید :
آنها عشق این کارها را دارند و وقتی با آنها درباره این‌که چرا این کار را می‌کنند صحبت می‌کنم، فقط می‌گویند مد است و دوست دارند خاص باشند.» این آرایشگر می‌گوید که قیمت مدل‌های موی مخصوص محرم بستگی به نوع طرح دارد ولی معمولا از ۲۰هزار تومان شروع می‌شود.
این بار به سراغ یکی دیگر از ارایشگران شهرمان رفتیم این بار سوالمان را از یک ارایشگر زن پرسیدم او در این باره می گوید:
آرایشگاهی که او در آن کار می‌کند، در روزهای محرم شیفت ویژه دارد: «ما در این روزها آرایش مو با شال و حتی بستن شال و روسری را هم برای مشتریان انجام می‌دهیم. آرایش صورت و شنیون مو نیز در این ایام مشتری فراوان دارد و دختران جوان از ما می‌خواهند صورت‌شان را به سبک مناسب شب آرایش کنیم و حتی رنگ موهای روشن که در شب بهتر دیده می‌شوند، مد می‌شود و متقاضی دارد.»

حال با بررسی در مقالات و سایت های معتبر به دلایل بوجود آمدن این بحران فرهنگی می پردازیم :

۱)وقتی جایگاه صاحب مجلس رعایت نمی شود
چشم و دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری
همه آفاق گلستان بینی
اگر دخترکان و زنان بزک کرده پیش از حضور در مراسم عزاداری عاشورا، برای لحظه ای به جایگاه بزرگمردی بیندیشند که در سالگرد شهادت جوانمردانه اش حضور دارند، شاید کمی به خود آمده و دست از این آرایش ها و پوشش های نامتناسب بردارند. اما مثل اینکه دهه محرم برای عده ای بهانه ای برای برگزاری کارناوال های شبانه و پوشش و آرایش های نابهنجار و نامناسب شده است تا به این بهانه در خیابان های حضور پیدا کرده و خودنمایی کنند.

۲) وقتی نظارت خانواده ها کمرنگ می شود

یکی دیگر از اتفاقاتی که در شبهای محرم به وقوع می پیوندد این است که برخی از دختران و پسران نوجوان به بهانه حضور در مراسم عزاداری ، ساعاتی از شب را که در سایر روزهای سال بدون حضور خانواده  نمی توانستند بیرون از خانه به سر ببرند، در خیابان های سپری می کند و در خلا نظارتی خانواده ها ممکن است در خیابان های شلوغ شهر در چنین شب های گرفتار روابطی بشوند که در ادامه خطراتی را برایشان در پی داشته باشد.

۳) آشنایی های خیابانی و شب های محرم
نهان گشت آیین فرزانگان
پراکنده شد نام دیوانگان
هنر خوار شد ، جادویی ارج مند
نهان راستی ، آشکارا گزند

یکی دیگر از اتفاقاتی که در شبهای محرم به وقوع می پیوندد، آشنایی های خیابانی است که به واسطه بیرون ماندن های شبانه دختران و پسران اتفاق می افتد، اشنایی هایی که در بیشتر موارد به دوستی های مقطعی و دور از نظارت خانواده های می انجامد و به آسیب های دنباله داری را برای خانواده های و نوجوانان به دنبال می آورد و همین مسائل است که لزوم نظارت بیشتر خانواده ها به حضور شبانه فرزندانشان در این خیابان ها را پر رنگ تر می کند.
لزوم فرهنگسازی رسانه ای در خصوص حجاب

به رغم برخوردهای سلبی نیروی انتظامی در مسئله حجاب در قالب گشت ارشاد و طرح های امنیت اخلاقی اما در نهایت این برخوردها نتوانست تاثیر چندانی بر روند بی حجابی دختران و بانوان بگذارد و هنوز هم که هنور است، اگر ترس از گشت ارشاد و پلیس و دستگیری نباشد، بی حجابی بسیار پر رنگ تر در معابر عمومی شهر دیده خواهد شد.

زمان محرم هم استثنایی برای این مسئله همیشگی نیست و در این میان نه نیروی انتظامی که نهادهای فرهنگسازی مانند رسانه ها هستند که باید تمهیدی بیندینشد تا خود دختران و زنان به نسبت به لزوم حجاب و تاثیر آن در مصونیت در اجتماع اگاهی پیدا کنند، نه اینکه با ارعاب و تهدید مردم را به نوع خاصی از حجاب مجبور شوند.
به امید آن روز که این بحران فرهنگی خاتمه یابد.
آنچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد
در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را
نویسنده و محقق :
پیام فلاح (خبرنگار آمل زیبا )

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا