اخباراخبار آمل

گفتگوی اختصاصی آمل زیبا با محسن اردشیر کارگردان و بازیگر تئاتر

  1. لطفا خودتان را معرفی کنید
    محسن اردشیر . 36 ساله ، کارشناس تئاتر . عِرق بسیاری به کوچه برزگردارم چون اجدادم آنجا زندگی می کردند

2 .  چرا تئاتر را انتخاب کردید؟
چرا تئاتر نه؟! به قول پیتر شومان تئاتر مثل نان ضرورت است . انگلیسیها خود را آدمهای متمولی می دانند ، یک اتفاقی در بازی چلسی میفتد و 60 نفر در آن بازی میمیرند، ملکه الیزابت برابر خبرنگاران تنها یک جمله می گوید: 99درصد جامعه ی ما تئاتر می بینند، من نمیدانم چرا این اتفاق افتاده است!
تئاتر فرهنگ سازی می کند ، خرد به جامعه تزریق می کند . جامعه ای که بخواهد مبنای احساسی داشته باشد عموما پیشرفت نخواهد کرد

3 .  از افتخارات و عناوینی که تا امروز کسب کردید برایمان بگویید
گروه تئاتر سونر در اکثر فستیوال های بین المللی و مطرح ایران شرکت کرده و در همه ی آنها در نویسندگی ، کارگردانی و بازیگری اول داشتیم . پر افتخارترینهایش شاید فجر چون همه میشناسند اما از دید خودم جشنواره های دیگریست که با قدرت کار می کنند اما فجر برای اکثر مردم آشناست که ما توانستیم 4 جایزه بگیریم در بخش نویسندگی ، کارگردانی ، موسیقی و طراحی صحنه برای نمایش خوشه ی برنج و نمایش مرگ آنجل ها هم در دو بخش کاندید شد که یک جایزه گرفت که در استان مازندران در بخش تئاتر گروهی نتوانست جایزه بگیرد .

4 .  « سونر » چگونه انتخاب شد؟
سونر ریشه پهلوی دارد به معنای هنر . در قدیم سو به معنای روشنایی بود . معنای کلیش انسانی با فضایل اخلاقی برتر و انتخاب شد برای گروهمان . آغار به کار ما نیز از 17 سال پیش بود.

5 .  محبوبترین کارتان از نگاه مخاطبین کدام بود؟
عده ای هستند که در هر شهری اجرا داشته باشیم می آیند و کار را می بینند و هر بار نیز می گویند این کار بهترین اثر بود. ما سعی می کنیم کارهایی ارائه دهیم که سرمان بالا باشد . اول راهیم و در دریای بیکران هنر کسی نمیتواند مدعی باشد

6 .  محبوترین کار از نگاه خودتان کدام بود؟
این سوال سخت و خوب است، یک پدر نمیتواند بین بچه هایش انتخاب کند که کدام را بیشتر دوست دارد . ما در روند هر کاری به تجربه های جدیدی می رسیم . در مرگ آنجل ها پرتابل های سنیگنی می بینیم ، بازیگران زیادی هستند و حجم کار بسیار سنگین است و اینکار سخت نتیجه ی یک سال تمرین است. اما اجازه دهید خاطره ای بگویم: جشنواره کشوری لاهیجان از من کار خواسته بودند، من در عرض 2 ساعت با بازیگرم یک کار بستم . کاری در مورد بیماری ایدز به نام من یک آشغال هستم ( در آمل 114 نفر مبتلا به این بیماری هستند) بعد از اجرای این نمایش در لاهیجان ، همه می گفتند این کار بهترین اثری بود که طی 8 سال در جشنواره به نمایش گذاشته شد . این نمایش دو ساعته هم مورد اقبال عموم قرار گرفت هم خودم دوست داشتم

7 .  چه نوع تئاتری را دوست دارید؟
تئاتر فضای باز. چون برای عامه مردم است . بسیاری از مردم پول ندارند برای تهیه ی بلیط. تئاتر خیابانی مال همه ی مردم است . وقتی همه را بتوانی راضی نگه داری و دعایت کنند این بسیار خوب است . تئاتر خیابانی حس خیلی خوبی دارد، هر بار بعد از اجرا کلی انرژی می گیریم برخلاف تئاتر صحنه که چارچوب دارد و از همان اول بین مردم دیوار می کشد و تنها اشخاصی را می پذیرد که بلیط داشته باشند !
خاطره ی جالبی از تئاتر خیابانی ” تیرماه سیزه شو ” بگویم : وسط اجرا در ساری بودیم که خانم پیری چند تخم مرغ را داخل کاسه ای گذاشت و وسط اجرا قرار داد . من تمام اجرا به این خانم فکر میکردم تا بعد از اجرا با ایشان صحبت کنم. بعد اجرا پرسیدم: حاج خانم چرا تخم مرغ گذاشتید؟ گفت : من 70 سال پیش پدربزرگ من برای خواندن لالایی ، از قصه ها استفاده می کرد و از «لالِ مار » می گفت که آدم خوبی است و باید به او شیرینی داد! و من در اجرای شما آن «لال مار» را دیدم و بعد از 70 سال کودکیم زنده شد. آیین ما در حال تکه تکه شدن است ؛ آقایان ، مسئولین لطفا از خواب بیدار شوید . بزرگترین نمایش تئاتر خیابانی دنیا ، عاشوراست . چرا ما مازندرانی ها عِرق نداریم؟ آیین ها و خرده فرهنگ های ما جدی گرفته نشد .

8 .  شما بسیار دغدغه ی مردم دارید، آیا مشکلات مردم و جامعه را در قالب نمایشهایتان بیان می کنید؟
من خودم از قشر ضعیف اومدم. در تئاتر خیابانی می توان رنج های جامعه را به تصویر کشید . امیدوارم هنرمند توسط مسئولین ساپورت مالی شود تا در مقابل دغدغه های مردم به راحتی به تصویر کشیده شود .

9 .  چه چیزی عامل پیشرفت شماست؟
ما هنوز اول راهیم. وقتی آمل را انتخاب کردیم حوزه ی پیشرفت ما کم کم و پله به پله است

10 .  بهترین استاد شما؟
بدون شک اولین و بهترین استادم ، استاد اسماعیل پرقوه است . افتخار شاگردی یکی از برجسته ترین اساتید ایران دکتر قطب الدین صادقی را نیز دارم .

11 .  انتقادپذیر هستید؟
سید محمد خاتمی می گوید بدون مخالفانم نمی توانم زنده بمانم . نقد از بندهای اساسی زندگی من است . از تمام اعضای گروهم مشورت می گیرم . گاها با مواردی روبرو می شویم که با برنامه ی قبلی نقد می کنند به قصد تخریب، که من نمیپذیرم . اما نقدهای منطقی را می پذیرم . می گویند با دشمنانتان دوست باشید، چون آنها عموما ضعف های ما را بهتر می بینند و راحت نقد می کنند .

12  .  از آخرین کاری که در حال تمرین هستید و زمان اجرایش برایمان بگویید؟
نمایش « کاش می شد منم بیام » نمایشنامه برگزیده ی فستیوال بین المللی تئاتر فجر است به نویسندگی کامران شهلایی که حکایت دردناکی از جامعه زنان است . تمام نگاهم این است که این کار را برای فجر بفرستم . ان شالله بتوانیم امسال هم مانند سالهای گذشته برای آمل افتخار کسب کنیم. زمان اجرا 14 تا 31 شهریورساعت 19 می باشد .

13 .  وضعیت تئاتر آمل را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما در استان خیلی خوب داریم پیش می رویم . واقعیت این است زمانی که گروهی حرفه ای کار کند سیستم تئاتر یک شهر تغییر می کند . به واسطه ی اجراها و کارکرد گروه سونر ، تئاترآمل در حال پیشرفت است .

14 .  مهمترین آرزوی شما ؟
سلامتی برای همه و برای خانم و دخترم

15  .  چه « باید » ی در زندگیتان وجود دارد؟
آدم با شرافتی باشم

16 .  برنامه تان برای آینده چیست؟
به خواست خدا برای شبکه ی پنج در حال پیش تولید سریال هستیم در بخش آیین ها و رسم و رسوم ها . امیدوارم این اتفاق بیفتد و از طرف مسئولین حمایت شویم .

17 .  به اجرا در سایر کشورها فکر می کنید؟ تا به حال پیشنهادی داشتید؟
صد در صد . با گروههای اسپانیا و نروژ صحبت کردیم . از استکهلم هم پیشنهاد داشتیم اما متاسفانه گروه ما جوانان کم سن و سالی هستند که به دلیل مشکلات سربازی نمیتوانند از کشور خارج شوند.
من و خانمم خودمان را فدای گروه تئاتر سونر کردیم. ما امتیازات زیادی داشتیم اما اجراهای فستیوالی خارج از کشور را از دست دادیم . باید از شهرهای دیگر بازیگر بیاورم که دوست ندارم . میخواهم با گروه خودم کار کنم .

18 .  بزرگترین ترس زندگیتان؟
مرگ

19 .  بهترین کتابی که مطالعه کردید؟
کتاب اصناف مربوط به خانه تئاتر ایران بود که با خواندن آن دور خود می گردی و کتاب بسیار جالبیست که از خانم روحانی هدیه گرفتم . جا دارد از ایشان تشکر کنم به عنوان یک آملی که بسیاردر سازمان های خیریه فعال است و همیشه به دنبال سوژه های خوبی هستند

20  . چه اتفاقی دوست دارید در تئاتر برایتان بیفتد؟
من خیلی دوست دارم تئاتر شهر ما راه بیفتد و هرشب اجرا داشته باشد. دولت حمایت کند تا مردم بیشتر تئاتر ببینند ، فرهنگ و خرد مردم من بیشتر شود . شهر مریوان یکی از بافرهنگترین شهرهای ایران است چون آنجا همیشه تئاتر اجرا می شود . همیشه فرهنگ سازیها از مریوان آغاز می شود، سربازی که برای نجات یک سگ پایش را از دست داد ، معلمی که برای تنها نبودن شاگرد سرطانیش موهایش را می تراشد و کل مدرسه با او همصدا می شوند ، کاندیدایی که پس از انتخاب نشدن در شورای شهر همراه با پاکبانان برگه ها و پوسترهای تبلیغاتیش را از سطح خیابان جمع کرد . فرهنگی که از مردم شهری مثل آمل توقع داریم متاسفانه وجود ندارد

21 .  کارگردان مورد علاقه تون؟
کیشلوفسکی در سینمای دنیا . فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی را در مشهد دیدم و همانجا به خانمم گفتم ایشان یکی از بهترینهای جهان خواهد شد . سینمای کیارستمی ، مجیدی ، بهمن قبادی را هم دوست دارم

22 .  از خودتان راضی هستید؟
خیر . ما بسیار تنبلیم و مفید نبودیم

23 . تئاتر را به چه چیزی تشبیه می کنید؟
تئاتر همه چیز است . خرد می دهد ،در تئاتر میتوان از تمام ملیت ها و دین و شخصیتهای مختلف صحبت کرد . از آسیب های اجتماعی گفت ، از جنگ و داعش میتوان گفت

24 . خصوصیت بارز اخلاقی شما؟
بسیار بداخلاقم و این خیلی بد است که بخاطر این اخلاقم اطرافیانم نمیتوانند راحت صحبتهایشان را به من بگویند

25 . قشنگترین لحظه ی زندگیتان؟
به دنیا آمدن انار، دخترم

26 . احساستان نسبت به این کلمات :
بهاره رهنما: بسیار متین
انار: همه ی هستی
غنچه شکوهیان: زندگی
آمل: آمل زیبا
تئاتر: ضرورت
خبرنگار: اژدها

27 . بهترین بازیگر تئاتر ایران:
ناصر حسینی مهر . اعجوبه ایست که متاسفانه شناخته نشد

28 . دغدغه های این شهر از نظر شما؟
سد هرازی که در حال ساخت است با تمام انتقادات. ما نادیده می گیریم رتبه ی اول سرطان در کشور از آن شهر آمل است. چرا باید سلامتی ساکنین این شهر به خطر بیفتد ؟ مسئولیت کوکان کار با کیست؟ تعداد بسیار زیاد گدا در این شهرنشان از چیست؟ برای تخریب جنگل و محیط زیست چه کسی پاسخگوست؟

29 . صحبت پایانی شما
آرزوی سلامتی دارم برای همه ی بیماران . دعای خیر و سلامتی برای مجموعه آمل زیبا دارم . سجده می کنم به تک تک شما . کار سخت و مهمی دارید. شما باید فرهنگ سازی کنید ، می توانید کارگشا باشید و دردی از دل یک دردمند بگیرید. تشکر ویژه میکنم از آمل زیبا

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا