اخبارسیاسیجذاب ترین هااخبار آملاخبار مازندرانسرگرمیسلامتپیام شهروند

چرا مردم به متکدیان کمک می کنند؟

(( چرا مردم به متکدیان کمک می کنند؟ ))
نویسنده : پیام فلاح

تکدی گری، پدیده‌ای است که چهره هر جامعه ای را، توسعه یافته یا در حال توسعه، مدرن یا سنتی را به  زشتی می کشاند و از آن تصویر جامعه ای ناتوان و ناامید در پیشرفت اقتصادی را به نمایش می‌گذارد.
حضور انبوه متکدیان در سطح شهر از طرفی برای تحریک شدن احساسات مردم باعث جریحه‌دار شدن وجدان آن‏ها می‏شود، از طرفی مردم برای این‏که متکدیان به هر روشی قصد کمک گرفتن از آنان را دارند، به‌تنگ می‏آیند و از این مسأله ناراضی هستند.
هم‏چنین دیدن منظرۀ گدایی کودکان و نوجوانان، آسیب‏های اجتماعی را در جلو دیدگان مردم به نمایش می‏کشد و آن‌ها را از این بابت نگران می‏سازد.

بدون شک متکدیان نه تنها کالا یا خدمتی ارایه نمی‏کنند و نفعی برای اجتماع خود ندارند، ‌بلکه باعث هدر رفتن بخشی از نیروهای جامعه نیز می‏شوند.
این امر چه به‌صورت مستقیم از طریق تن‌پروری و استفاده از دست‌رنج دیگران و چه به‌صورت غیر مستقیم، به‌دلیل واداشتن جامعه برای مبارزه و جلوگیری از این پدیده صورت می‏گیرد.

آقای شهرام رضایی , روابط عمومی مرکز سامان دهی متکدیان آمل, در گفتگو با خبرنگار آمل زیبا گفت :
متکدیان ناهنجاری های بسیاری را برای جامعه مسبب خواهند شد.
وی همچنین ادامه داد :
این افراد معمولا در اخر شب دورِ هم جمع می شوند و در این مکان ها کار های مثبت و خوبی انجام نمی شود بلکه کار های غیر قانونی نظیر خرید و فروش مواد مخدر انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد : بالغ بر 80 درصد متکدیان دارای بیماری اعتیاد هستند .

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار آمل زیبا , درمورد وضعیت زندگی متکدیان خانم پاسخ داد :
اگر خانم باشند در محل های زندگی شان باعث ناهنجاری های اخلاقی می شوند که نمونه بارزاش را داریم در شهرمان که خیلی از این خانم ها بانی بسیاری از مسائل غیر اخلاقی آن محل و یا آن کوچه هستند .
این مسئول همچنین تاکید کرد : با جمع آوری و ساماندهی یک متکدی می توانیم جلوی بسیاری از ناهنجاری ها را بگیریم. اگر این افرد بهینه ساماندهی شوند از متولد شدن فرزندانی که تولد یافته این ناهنجاری ها هم هست می توان جلو گیری کرد و در نتیجه می توان شهری عاری از متکدی داشت.
مرکز ساماندهی متکدیان شهرستان آمل (رها) ، با هدف ساماندهی و بهبود روش های مربوط به مبارزه با تکدی و جمع آوری متکدیان , یک ماهی هست که در آمل شروع به کار کرده و بسیاری از این متکدیان را تحت پوشش خود در اورده است.
طبق بررسی های انجام شده توسط این مرکز , 95 درصد این افراددر آمل نیازمند واقعی نیستند و با تکدی گری پول به جیب می زنند .

در فرهنگ ما دلسوزی و کمک به هم نوع سبب می شود تا مردم به متکدیان کمک کنند اما این کمک ها انگیزه آنان برای تکدی گری را بیشتر می کند.
به جای اینکه با کمک به متکدیان این پدیده زشت را در جامعه تقویت کنیم باید کاری کنیم تا ریشه های فقر و بیکاری در جامعه خشکیده شود.
صدقه و کمک ها که از روی ترحم داده می شود شاید در آن لحظه سبب آرامش فرد و ارضاء حس هم نوع دوستی شود اما سبب رونق این پدیده می شود.
بدیهی است درصورت تداوم کمک های مستقیم، نه تنها مشکلی از متکدیان حل نشده (با توجه به اینکه بسیاری از آنان در وضعیت مالی خوبی به سر می برند) بلکه متکدیان جدید که همان فرزندان آن ها می باشند نیز وارد عرصه می شوند.
عکس : هستی محمدی
پیام فلاح_آمل زیبا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا