اخباراخبار ایران

ورود ۲۰ هزار معلم جدید به مدارس از مهر امسال

رئیس دانشگاه فرهنگیان از ورود ۲۰ هزار معلم جدید به مدارس از مهر امسال خبر داد و گفت: در تلاش هستیم برای سال آینده ۵۵ هزار دانشجو در این دانشگاه جذب کنیم

 

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، امروز در نشست خبری با موضوع یکصد سال تربیت معلم ایران، اظهار کرد: ما اکنون با نسل پرسشگر روبه‌رو هستیم و باید برای پاسخ به این پرسشگری چاره‌اندیشی کنیم تا این جوابگویی به یک دغدغه ملی تبدیل شود؛ ما به امید روزی هستیم که تعلیم و تربیت بعد از امنیت به عنوان سبد دوم دولت‌ها مطرح باشد و در این صورت اقتصاد منهای نفت رقم خواهد خورد.

خنیفر گفت: بنده معتقدم نظام آموزشی پس از امنیت باید مهم‌ترین اولویت دولت‌ شود تا شاهد بسته شدن زندان‌ها،کاهش پرونده‌های قضایی و بالندگی از درون شویم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: حضور مقام معظم رهبری در این دانشگاه باعث توجه بیشتر به آن شد؛ اما وقتی می‌گوییم مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان آمدند یعنی برای کل معلمان و برای کل نظام تعلیم و تربیت آمدند؛ ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم در این مدت خدمت، کارنامه مطلوبی ارائه کنیم.

وی به نکوداشت ۱۰۰سالگی تربیت‌معلم اشاره و خاطرنشان کرد: امسال برنامه جامعی برای نکوداشت صدسالگی تربیت معلم داریم؛ ما وارث تعلیم و تربیت هستیم، ۱۶۸ سال پیش دارالفنون شکل می‌گیرد، ۱۰۰ سال پیش دارالمعلمین شکل گرفت و ۴۰ سال پیش نیز دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد؛ در همان ابتدای انقلاب خدمت تربیت و تعلیم به این کشور تربیت نیروهای دستگاه‌های مختلف بود .

خنیفر در ادامه گفت: ما پیشینه‌ای دور در نظام تعلیم و تربیت داریم و دارالفنون نه برای اعزام اساتید بلکه برای ورود آنان احداث شد؛ در سال ۹۰، تعداد ۴۰۰ مرکز دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت و با همین سابقه مراسم نکوداشت ۱۰۰ سالگی را امسال برگزار خواهیم کرد؛ مراسم‌ نکوداشت صدسال تربیت معلم در ایران و بزرگداشت مقام‌ معلم در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مراسم ان‌شاءالله پیام مقام معظم رهبری و حضور رئیس‌جمهوری را خواهیم داشت و وزرای علوم و آموزش و پرورش و حتی وزرای سابق آموزش و پرورش حضور دارند.

 رئیس دانشگاه فرهنگان ادامه داد: افتتاح نمایشگاه آثار فاخر تربیت معلم، رونمایی از تاریخ شفاهی تربیت معلم، رونمایی از کتاب یک قرن صد چهره هم برای مردان و هم زنان، رونمایی از کتاب زندگینامه دانشجو-معلمان، نکوداشت ۱۲۰۰ دانشجو-معلم شهید و تجلیل از مولفان مطالعه تطبیقی تربیت معلم در ۱۵ کشور از دیگر برنامه‌های نکوداشت ۱۰۰سالگی تربیت‌ معلم است.

خنیفر افزود: در ۲۰ آذر ۹۶ که من به این دانشگاه آمدم، ۲۶ هزار دانشجو داشتیم که در اقدامی سریع راستی‌آزمایی کردیم و میزان خالی بودن ظرفیت را قطعی کردیم، تقاضای ردیف کردیم که ۲۵ هزار ردیف جذب داده شد و برخلاف برخی تصورات بسیاری از رتبه‌های برتر سراغ این دانشگاه آمدند.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار نفر نیرو از طریق ماده ۲۸ جذب کردیم؛ ماده ۲۸ یعنی ما از بقیه دانشگاه‌ها هم نیروهای موردنظر جذب خواهیم کرد ولی علی رغم نیاز آموزش و پرورش نگذاشتیم سر کلاس بروند تا دوره یک ساله را طی کنند؛ اکنون به ۷۰ هزار دانشجو-معلم رسیده‌ایم و برای سال آینده هم درخواست جذب ۵۵ هزار نفر را کرده‌ایم که ان‌شاءالله محقق شود.

خنیفر، از پیوستن ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش در مهر امسال خبر داد و گفت: ما در ۳ یا ۴ سال آینده نیاز آموزش و پرورش را تامین خواهیم کرد یعنی فکر کنم تا سال ۱۴۰۱ به این مهم برسیم.

خنیفر گفت: در بازنگری محتواهای آموزشی ارتباطات خوبی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داریم و قرار است ارتباطی بین معلمان و دانش‌آموزان برقرار کنیم تا محتواها اصلاح شود؛ محتواهای کتاب‌های درسی باید از جنبه مهارتی تقویت شود.

خنیفر گفت: دانشگاه فرهنگیان با معاون آموزشی وزارت علوم رایزنی‌هایی داشته است تا فضای خالی از دانشگاه آزاد و پیام‌نور برای مهر امسال دریافت کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره روند جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: روند جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان طبق بخشنامه وزارت علوم است. شرایط سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد و هر کسی نباید استاد تربیت معلم شود؛ ۴۰۰ ردیف جذب از وزارت علوم گرفته‌ایم که نیاز ما در ۱۶ رشته از ابتدایی تا دیپلم است و متقاضیان باید در این رشته‌ها درخواست دهند.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی نیاز ما تا سال ۱۴۰۴، تعداد ۲۰۸۰ هیأت علمی است؛ فراخوان جذب در شهریور و اسفند است که متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه رضوی ثبت‌نام کنند و درخواست جذب دهند.

خنیفر به برخی شایعات فضای مجازی درباره تخلفات جذب هیأت علمی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی فضایی وحشی است و از کاه، کوه می‌سازند و اطلاعات دروغی به مخاطب می‌دهند؛ اگر کسی ۷۰ درصد امتیازات را داشته باشد ما پرونده او را برای قانون‌گذار اصلی می‌فرستیم، آنجا شاید بگویند مثلا این امتیازها را ندارد و رد کنند ولی این تخلف نیست، باید آن ۷۰ درصد امتیازها هم دیده شود ولی اگر پرونده تخلفی باشد حتما اگر به دانشگاه داده شود، در یک هفته پیگیری و جواب خواهیم داد.

وی اضافه کرد: حرکت دیگر ما این است که برای سال آینده ۵۵ هزار دانشجو جذب کنیم و اگر با همین فرمان پیش برویم، می‌توانیم در چند سال آینده نیاز آموزش و پرورش را برطرف کنیم تا برای مدت‌ها با مشکل کمبود نیرو نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: ژاپن ۵۲ دانشگاه تربیت معلم دارد. ایران پراکندگی زیادی دارد و تمام تلاش این است تا از عهده این وسعت برآییم، ما تنها دانشگاهی هستیم که فارغ‌التحصیل بیکار تربیت نمی‌کنیم و نیاز ملی را برطرف می‌کنیم اما ابتدا ردیف می‌گیریم و سپس جذب می‌کنیم؛ ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۱ مشکل کمبود نیرو را حل خواهیم کرد، بهترین معلم نیز معلم تربیت شده دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان است، نه تنها ما بلکه همه پژوهشگران این را می‌گویند.

وی گفت: سبد نیروی آماده به خدمت فارغ‌التحصیل زیاد است و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم که اینقدر گزینش‌مان خوب باشد که با یک آموزش خوب افراد شایسته‌ای را سر کلاس بفرستیم.

خنیفر ادامه داد: یک میلیون مترمربع فضا در سراسر کشور داریم، بیش از ۶۰‌درصد مراکز ما نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارند؛ برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و تلاش می‌کنیم بهسازی کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: مراکزی از طریق خیرین در اختیار ما قرار گرفته و اولویت ما با سراهای دانشجویی است و اگر طرح «۱۰۰۳۱» اتفاق بیفتد مشکل ما حل خواهد شد.

خنیفر افزود: مطالعات طرح «۱۰۰۳۱» تهیه و مکان‌یابی آن انجام شده است، این طرح قرار است ۱۰۰ هکتار زمین در ۳۱ استان به ما ارائه کند، ما در حال رایزنی واگذاری زمین در استان‌ها هستیم، ادعا نمی‌کنیم که اجرای طرح برای این ۳۱ دانشگاه جامع در زمان ما اتفاق بیافتد ولی ما استارت کار را می‌زنیم، این دانشگاه‌ها در مراکز استان راه‌اندازی می‌شود چون همه دسترسی‌ها در مرکز استان است، فعلا البرز، فارس، خوزستان و تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس مجلس برای حمایت از طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و اعتبار این دانشگاه‌ها در اولین گام از طریق خیران و ان‌شاءالله از منابع دیگری برای تکمیل آنها استفاده خواهد شد.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا