اخبارسیاسیجذاب ترین هااخبار ایراناخبار بین المللسرگرمی

آمل زیبا گزارش می دهند : فرهنگ ایرانی در دام جشن های غربی / از جشن هالووین تا جشن طلاق در ایران

چند سالی است تب تندی در میان ایرانی‌ها شکل گرفته که تمایل به برگزاری جشن‌های خارجی دارند. اوایل این جشن‌ها با برگزاری مراسم کوچکی در شب کریسمس و ژانویه آغاز شد، برای ایرانی‌های مسیحی این مهمانی‌ها طبیعی بود و با این برنامه آغاز سال جدیدشان را جشن می‌گرفتند.
اما کم‌کم در میان ایرانی ها مسلمان هم این جشن راه باز کرد. در خانه‌های کسانی که مسیحی نبودند درخت کریسمس آمد، بابانوئل و هدایا و مهمانی‌های بزرگ و شلوغ با تم‌های مخصوص سال نو مسیحی بخشی از زندگی ایرانی‌های مسلمان شد.
این بازی همین‌جا تمام نشد، کم‌کم جشن‌های دیگر غربی هم به زندگی ایرانی‌ها اضافه شد. مهمانی حمام بچه (baby shower) جشنی که قبل از تولد بچه برای اعلام جنسیت و گرفتن هدایا برگزار می‌شود. جشن طلاق که ریشه در کشورهای غربی داشت و حالا ایرانی‌ها رتبه بالایی در برگزاری آن دارند
جشن کریسمس، روز ولنتاین و شب هالووین از دیگر جشن‌ها نامرتبط با فرهنگ ایرانی است که تازگی‌ها به شدت در خانه‌های ایرانی جا باز کرده است. البته ناگفته پیداست که این جشن هم مثل سایر برنامه‌های غربی که وارد ایران شده بیشتر قشر مرفه را درگیر خود کرده است.
این مهمانی ها شاید بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن‌های پی در پی با صرف هزینه‌های هنگفت و درست کردن تصویری قطعاً اشتباه و مصنوعی از جشنی غربی است.
هالووین ایرانی چیست؟
در ایران اما این جشن نمی‌تواند به شکل اصلی اش برگزار شود. در اینجا ما نه کدوی تزئین شده داریم و نه قاشق زنی و گرفتن شیرینی و شکلات و نه حتی پوشیدن لباس‌های عجیب و ترسناک و رفتن در خیابان. در ایران فقط جشنی با هزینه زیاد برگزار می‌شود که پر از تنقلات و نوشیدنی و خوردنی‌های ایرانی است و در نهایت یک دور همی همیشگی است اما با اسم هالووین.
بعضی از مردم برای اینکه اصرار دارند این سنت را اجرا کنند جشن بالماسکه برگزار می‌کنند و کدو تنبل روشن می‌کنند و از مهمانان می‌خواهند لباس‌های عجیب بپوشند حتی به آتلیه می‌روند و با صورت‌های رنگ شده عکس می‌گیرند. اما همه این‌ها یک بازی مصنوعی و تقلب در واقعیت یک جشن غربی است.
واقعی نبودن این جشن آن‌قدر به نظر می‌آید که تصور کنید یک آمریکایی بخواهد سفره هفت‌سین بچیند و در کنار ماهی و سبزه سال نو را جشن بگیرد. یا تصور کنید در اروپا شب یلدا مردم دنبال انار و هندوانه باشند و آجیل بخورند. خب قطعاً خنده‌دار است اما ایرانی‌ها به راحتی سنت‌ها و مراسم غربی را تقلید می‌کنند و از برگزاری این جشن‌ها لذت می‌برند.
هالووین در ایران یک منبع درآمد برای برگزار کنندگان جشن‌ها و آتلیه‌هاست. چرا که این بازی به مراسم کودکانه هم کشیده شده و تازگی‌ها در سالن‌های بزرگ برای بچه‌ها مراسم هالووین می‌گیرند، لباس‌های خاص می‌پوشند و کدو را تزیین می‌کنند بدون آنکه به بچه‌ها توضیح دهند اصلاً ریشه و اصالت این جشن چیست.
متأسفانه خانواده‌های ایرانی به جای اینکه تلاش کنند فرزندانشان را با فرهنگ و سنت ایران باستان بزرگ کنند، مدام دنبال انواع جشن‌های خارجی هستند تا فرزندشان در آنها شرکت کند. استقبال بی نظیر مردم برای حضور در چنین مراسمی شاهد این ادعاست
پیام فلاح ( خبرنگار آمل زیبا)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا